ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: “Παρεμβαίνω στα προβλήματα του σχολείου μου»”
Σύντομη περιγραφή: Η διδακτική παρέμβαση έγινε στα πλαίσια της εφαρμογής του επιμορφωτικού προγράμματος Human Rights for Beginners 2. που υλοποιήθηκε στα Τρίκαλα από τη New Wrinkle. Το πρόγραμμα αποτελούνταν από έξι θεματικούς άξονες. Η παρούσα παρέμβαση στηρίχθηκε στον πρώτο άξονα με τίτλο «Κάνουμε τη φωνή των παιδιών να ακουστεί». Το δημοκρατικό έλλειμμα είναι ιδιαίτερα έντονο στις σχολικές μονάδες, παρόλο που τυπικά οι μαθητικές κοινότητες έχουν αρκετά δικαιώματα. Η παρέμβαση αφορούσε ένα τμήμα της Α’ Λυκείου και κράτησε τρεις διδακτικές ώρες. Ουσιαστικά πρόκειται για την προσομοίωση μιας δημοκρατικής συνέλευσης που σκοπό έχει να ακουστεί η φωνή των παιδιών έτσι ώστε να προκύψει ένα δημοκρατικό σχολείο
Διδακτικοί στόχοι:
Περιγραφή
Α’ Φάση (1η διδακτική ώρα)
α) Αφόρμηση για την εισαγωγή στην θεματική ενότητα αποτέλεσαν ο κανονισμός λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων. Διαβάστηκαν τα σημαντικότερα άρθρα στους μαθητές και με τη μέθοδο του καταιγισμού των ιδεών (brainstorming) έγινε μια πρώτη συζήτηση γύρω από τον τρόπο λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων και καταγράφηκαν οι προσωπικές εμπειρίες των μαθητών. Οδηγός για την όλη διαδικασία στάθηκε το βιβλίο «Η συνέλευση των παιδιών: Τα πρώτα βήματα άσκησης στη Δημοκρατία» των Μόσχου Γεωργίου και Καληώρα Ασπασίας.
β) Στη συνέχεια έγινε διαμοιρασμός ρόλων με τον καθορισμό του πρόεδρου, του γραμματέα και του χρονοφύλακα της όλης διαδικασίας. Δημιουργήθηκε και ένα βιβλίο πρακτικών της συνέλευσης στο οποίο ο γραμματέας θα κατέγραφε τις αποφάσεις του τμήματος. Η ολομέλεια αποφάσισε να ασχοληθεί με ένα θέμα που αφορά την σχολική κοινότητα και όχι με κάτι πιο γενικό όπως π.χ. τα προβλήματα που υπάρχουν στην πόλη μου. Κάθε μαθητής θα είχε τον λόγο για ενάμιση λεπτό προκειμένου να εκφράσει την άποψή του για ένα πρόβλημα ή αδυναμία που υπάρχει στο σχολείο. Δόθηκε έτσι η δυνατότητα σε όλα τα μέλη της συνέλευσης να εκφράσουν ελεύθερα τις απόψεις τους.
Β’ Φάση (2η διδακτική ώρα)
α) Τη δεύτερη ώρα οι μαθητές πήραν τον λόγο και έκαναν τις προτάσεις τους. Διατυπώθηκαν 14 διαφορετικές προτάσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο. Μερικές από αυτές αφορούσαν την ηχορύπανση που δημιουργείται από τον κοντινό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, τη ψυχολογική και συναισθηματική στήριξη των μαθητών από ειδικευμένο προσωπικό (ψυχολόγοι), την συμμετοχή του σχολείου και των μαθητών σε περισσότερες δραστηριότητες εκτός αναλυτικού προγράμματος, την καλύτερη θέρμανση του σχολείου κτλ. ̈Όλες οι προτάσεις καταγράφηκαν στον πίνακα, για να έχει το σύνολο της τάξης μια συνολική εικόνα των θεμάτων που προβληματίζουν τους μαθητές.
β) Μετά την καταγραφή των προτάσεων οι μαθητές ψήφισαν τις τέσσερις πιο σημαντικές προτάσεις. Οι προτάσεις αυτές ήταν α) Να μειωθούν οι ώρες στο αναλυτικό πρόγραμμα ( λιγότερα 7ωρα). β) Να μη μετράει το σύνολο των απουσιών όταν υπάρχουν περίπατοι, σχολικές εορτές κτλ. γ) Μεγαλύτερη συμμετοχή του σχολείου σε δραστηριότητες. δ) Η ηχορύπανση στο τμήμα λόγω της εγγύτητας με το περιφερειακό δρόμο.
Γ’ Φάση (3η διδακτική ώρα)
α) Την τρίτη ώρα οι μαθητές ψήφισαν μια από τις τέσσερις προτάσεις που είχαν υπερψηφιστεί στην προηγούμενη ψηφοφορία Η πρόταση που επικράτησε αφορούσε τη μεγαλύτερη συμμετοχή του σχολείου σε δραστηριότητες.
β) Στη συνέχεια οι μαθητές συζήτησαν για το τι ακριβώς θα περιλαμβάνει η παραπάνω πρόταση. Τα σημεία που τόνισαν αφορούσαν:
1. Εκπαιδευτικές εκδρομές ( Μεγαλύτερη συχνότητα διδακτικών επισκέψεων).
2. Οργάνωση που αφορά την τοπική ιστορία μέσα από τη δράση «Γνωρίζω την πόλη μου».
3. Συμμετοχή του σχολείου σε προγράμματα Εράσμους.
4. Μεγαλύτερη συμμετοχή του σχολείου σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Συμμετοχή σε δράσεις που αφορούν το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον εθελοντισμό.
Στο Πρακτικό του τμήματος καθαρογράφτηκαν οι αποφάσεις της συνέλευσης του τμήματος. Αντίγραφο του πρακτικού παραδόθηκε στη διεύθυνση του σχολείου. Η διάχυση των αποτελεσμάτων της παρέμβασης έγινε με την παράδοση των αποφάσεων στο Σύλλογο Καθηγητών, στο 15μελές του σχολείου και στα προεδρεία των υπολοίπων τμημάτων της Α ́ Τάξης. Τέλος, η όλη παρέμβαση αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του σχολείου για ενημέρωση των υπολοίπων μελών της σχολικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας.