Τίτλος: Τα παιδιά φωνάζουν και τον κόσμο αλλάζουν ….
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας: Πατσή Κωνσταντινιά, Διευθύντρια ΓΕΛ Τυρνάβου και Φακή Ευαγγελία, εκπ. κλ. ΠΕ02
Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις /Βιβλιογραφία: μπορείτε να βρείτε εδώ και στον παρακάτω σύνδεσμο https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/greece
επίσης, μπορείτε να δείτε και τη σχετική παρουσίαση.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
Ειδικοί στόχοι της δράσης:
Προϊόντα Ομαδικής Εργασίας:
Δημιουργία:
– Padlet.
– αφισών.
– βίντεο με τα βασικά σημεία της δράσης.
Δράσεις διάχυσης:
H ομάδα δράσης του Γ1 τμήματος του ΓΕΛ Τυρνάβου συνεργάστηκε με τα μέλη άλλων ομάδων που συμμετέχουν σε ευρωπαικά προγράμματα (σχολεία πρέσβεις του ευρωπαικού κοινοβουλίου, Βουλή των εφήβων, e-twinning ) και παρουσίασε : Α.Στην αυλή του σχολείου στις 25 Νοεμβρίου, παγκόσμια ημέρα κατά της βίας κατά των γυναικών, με αφόρμηση ένα κόκκινο φόρεμα στην αυλή του σχολείου και δύο ζεύγη κόκκινων παπουτσιών στην εσωτερική σκάλα του σχολείου και σύνθημα «μην το προσπερνάς» η ομάδα έρευνας πραγματοποίησε συνεντεύξεις σε μαθήτριες/ές με ερωτήσεις σχετικές με το θέμα κι η ομάδα ενημέρωσης πραγματοποίησε σε όλα τα τμήματα του σχολείου σύντομη αναφορά στην Ημέρα μνήμης και ευαισθητοποίησης για τη Βία κατά των Γυναικών, στέλνοντας μήνυμα αγώνα κατά της έμφυλης βίας. Β. Στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Τυρνάβου την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021 και ώρα 7:00μμ στο Δημοτικό Θέατρο Τυρνάβου με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών σύντομη εισήγηση για τη βία κατά των γυναικών και σχετικό θεατρικό δρώμενο που 4 στηρίζονταν σε μαρτυρίες γυναικών που υπέστησαν βία.
Πραγματικά αποτελέσματα:
Η δράση επικεντρώθηκε στην ενεργό συμμετοχή των μαθητριών/ών και είχε ως αποτέλεσμα από τη μια μεριά την ανάπτυξη των συνεργατικών, κοινωνικών-συμμετοχικών ικανοτήτων τους και από την άλλη την καλλιέργεια δημοκρατικών στάσεων και αξιών και την εκμάθηση απόδοσης αξίας στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι μαθητές συζήτησαν, αντάλλαξαν μεταξύ τους απόψεις κι επιχειρήματα , ξεπέρασαν εμπόδια , ανέπτυξαν την ικανότητα λήψης αποφάσεων, εξοικειώθηκαν με τη σύγχρονη τεχνολογία κι ενίσχυσαν τη δημιουργικότητα τους. Παράλληλα επιτεύχθηκε η κινητοποίηση και ενίσχυση της συμμετοχής τους σε εκδηλώσεις κοινωνικού και πολιτιστικού περιεχομένου και η ανάπτυξη κοινής δράσης μεταξύ των μαθητικών κοινοτήτων και των μαθητικών ομίλων του σχολείου Παράλληλα επιτεύχθηκε :
1. ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε θέματα ισότητας των φύλων, έμφυλης βίας και έμφυλων διακρίσεων
2. αλλαγή στερεοτυπικών αντιλήψεων για τις σχέσεις των φύλων, καθώς και
3. καλλιέργεια στάσεων και η ανάπτυξη δεξιοτήτων για τον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων και την πρόληψη των έμφυλων διακρίσεων και της βίας.
Αριθμητικά Αποτελέσματα:
Μαθητές που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας: 24 μαθητές/ριες του Γ1
Μαθητές που παρακολούθησαν: Όλοι οι μαθητές του σχολείου.
Εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν: Οι υπεύθυνες καθηγήτριες (2) και αρκετοί εκπαιδευτικοί του συλλόγου διδασκόντων.
Γονείς και ευρύτερο κοινό: Αρκετοί γονείς και ευρύτερο κοινό που συμμετείχε στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο δήμος Τυρνάβου ή ενημερώθηκε από τον ηλεκτρονικό κι έντυπο τύπο.
Συνάφεια με το Πρόγραμμα Σπουδών: Μάθημα Ν.Ε. Γλώσσας της Γ Λυκείου για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία.
Συνάφεια με τον Εκπαιδευτικό προγραμματισμό: Αξιοποιήθηκαν 2 ώρες από τις (μηνιαίες) συνελεύσεις του τμήματος (Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου).
Συνάφεια με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ή τις Σχολικές Δραστηριότητες: Συνάφεια με τη θεματική των ευρωπαικών προγραμμάτων που εκπονούνται στο σχολείο σχετικά με τον ενεργό πολίτη , τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον εκφοβισμό.
Συνάφεια με τον Κανονισμό Λειτουργίας: Ο κανονισμός λειτουργίας του σχολείου δεν καταστρατηγήθηκε, αφού η δράση πραγματοποιήθηκε στη σχολική αίθουσα κατά τις ώρες των προβλεπόμενων συνελεύσεων του τμήματος με τη συμμετοχή όλων των μαθητριών/των, ενώ ο σχεδιασμός, η προετοιμασία και η πραγματοποίηση των επιμέρους δράσεων εκτός ωραρίου λειτουργίας του σχολείου.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών: Καμία.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο τάξης: Προγραμματίζεται μελλοντικά συμμετοχή σε υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών σε θέματα έμφυλης βίας, διακρίσεων και ισότητας των φύλων», που απευθύνεται σε μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των τάξεων και όλων των τύπων σχολείων της χώρας. Η διάρκεια του προγράμματος είναι 2 διδακτικές ώρες και θα πραγματοποιηθεί από τους/τις εκπαιδευτικούς όσο το δυνατόν περισσότερων τάξεων του σχολείου , σε συνεργασία με το στέλεχος του Κ.Ε.Θ.Ι., κ. Μάρη Ειρήνη, ψυχολόγο, εμπειρογνώμονα σε θέματα ισότητας των φύλων σύμφωνα με το υπ. Αριθμ. Πρωτ. : Φ15/157893/Δ2 /3/12/2021 έγγραφο του ΥΠΑΙΘ.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο σχολικής μονάδας: Ενημερώθηκαν όλοι οι μαθητές του σχολείου (από τους μαθητές του Γ1).
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Δήμου ή εκπαιδευτικής περιφέρειας: Συμμετοχή στην εκδήλωση που διοργάνωσε ο δήμος Τυρνάβου Συνεργασία με τον δήμο Τυρνάβου για την πραγματοποίηση εκδήλωσης αφιερωμένης στη Γυναίκα στις 8 Μαρτίου 2022.
Στάσεις από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό:
Στάσεις:
– Σεβασμός
– Πολιτειακή συνείδηση που εκφράζεται με:
– Υπευθυνότητα που περιλαμβάνει τα εξής:
Αξίες από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό:
Αξίες:
– Απόδοση αξίας στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στα ανθρώπινα δικαιώματα.
– Απόδοση αξίας στη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, την ισότητα και στο κράτος δικαίου-Το σχολείο διδάσκει στους μαθητές τη δημοκρατία και τον τρόπο που πρέπει να ενεργούν ως δημοκρατικοί πολίτες.
Δεξιότητες από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό:
Δεξιότητες:
1. Αυτόνομης μάθησης.
– Απόκτηση γνώσεων για καινούργια θέματα με ελάχιστη επιτήρηση.
– Επιλογή των πιο αξιόπιστων διαθέσιμων πηγών, πληροφοριών ή συμβουλών. – Παρακολούθηση, ιεράρχηση, συντονισμός κι επιτέλεση καθηκόντων χωρίς εποπτεία.
Αναλυτικής και κριτικής σκέψης που περιλαμβάνουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για την αξιολόγηση και τη διατύπωση κρίσεων σχετικά με κάθε είδους υλικό.
Ακρόασης και παρατήρησης.
– Εστίαση όχι μόνο σε όσα λέγονται, αλλά και στον τρόπο που λέγονται, καθώς και στη γλώσσα του σώματος του ομιλητή.
– Εστίαση στις πιθανές αντιφάσεις μεταξύ λεκτικών και μη μηνυμάτων.
– Εστίαση στις λεπτές αποχρώσεις των νοημάτων και σε όσα μπορεί να λέγονται μόνο εν μέρει ή μένουν ανείπωτα.
– Εστίαση στη σχέση ανάμεσα σε όσα λέγονται και στο κοινωνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο λέγονται.
– Ιδιαίτερη προσοχή στη συμπεριφορά των άλλων και συγκράτηση πληροφοριών σχετικά με αυτή τη συμπεριφορά
– Ιδιαίτερη προσοχή στις ομοιότητες και τις διαφορές ως προς τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιδρούν στην ίδια κατάσταση.
4. Ενσυναίσθηση.
Ενσυναίσθηση είναι το σύνολο των δεξιοτήτων που απαιτούνται ώστε ένα άτομο να κατανοεί και να συμμερίζεται τις σκέψεις, τις πεποιθήσεις και τα συναισθήματα των άλλων, αλλά και να βλέπει τον κόσμο μέσα από τη δική τους οπτική. Η ενσυναίσθηση περικλείει τη δυνατότητα του ατόμου αφενός να βγαίνει από το δικό του ψυχολογικό πλαίσιο αναφοράς (να αποσπάται από τη δική του οπτική) και αφετέρου να επιστρατεύει τη φαντασία του ώστε να αντιλαμβάνεται και να κατανοεί το ψυχολογικό πλαίσιο αναφοράς και την οπτική ενός άλλου ατόμου.
Υπάρχουν αρκετές διαφορετικές μορφές ενσυναίσθησης, οι ακόλουθες:
– Γνωστική ανάληψη της οπτικής του άλλου – η δυνατότητα επίγνωσης και κατανόησης των αντιλήψεων, των σκέψεων και των πεποιθήσεων του άλλου.
– Συναισθηματική ανάληψη της οπτικής του άλλου – η δυνατότητα επίγνωσης και κατανόησης των συναισθημάτων, των αισθημάτων και των αναγκών του άλλου.
– Συμπόνια, η οποία ενίοτε αποκαλείται «συμπονετική ενσυναίσθηση» ή «ενσυναισθητικό ενδιαφέρον» – η δυνατότητα βίωσης αισθημάτων οίκτου και ανησυχίας για τους άλλους, με βάση την κατανόηση είτε της γνωστικής ή συναισθηματικής τους κατάστασης είτε της υλικής ή οικονομικής τους κατάστασης.
5. Ευελιξία και προσαρμοστικότητα: Η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα είναι δεξιότητες που απαιτούνται ώστε ένα άτομο να προσαρμόζει τις σκέψεις, τα συναισθήματα ή τη συμπεριφορά του με ηθικό τρόπο σε νέες συνθήκες και καταστάσεις, και να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά και κατάλληλα στις προκλήσεις, τις απαιτήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται. Η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα δίνουν στα άτομα τη δυνατότητα να προσαρμόζονται θετικά στην καινοτομία και την αλλαγή, καθώς και στις κοινωνικές ή πολιτισμικές προσδοκίες, τους τρόπους επικοινωνίας και τις συμπεριφορές των άλλων. Επιπλέον, δίνουν τη δυνατότητα στα άτομα να προσαρμόζουν τον τρόπο σκέψης, τα συναισθήματα ή τη συμπεριφορά τους ώστε να ανταποκρίνονται σε νέες απρόβλεπτες καταστάσεις, εμπειρίες, συναντήσεις και πληροφορίες
6. Γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες.
7. Δεξιότητες συνεργασίας.
A) Γνώση – Κριτική γνώση από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό:
Η αυτεπίγνωση και η αυτοκατανόηση είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική και αρμόζουσα συμμετοχή σε έναν δημοκρατικό πολιτισμό. Η γνώση και η κριτική κατανόηση του εαυτού έχει στη δράση 11 μας τις παρακάτω πτυχές:
– Γνώση και κατανόηση των απόψεων για τον κόσμο, καθώς και των γνωστικών και συναισθηματικών πτυχών, των προκαταλήψεων και των κινήτρων.
– Γνώση και κατανόηση των παραδοχών και των προκαταλήψεων που επηρεάζουν την οπτική για τον κόσμο.
Β) Γνώση και κριτική κατανόηση του κόσμου (μεταξύ άλλων, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων). Γνώση και κριτική κατανόηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ως εξής:
– Γνώση και κατανόηση ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα εδράζονται στην αξιοπρέπεια η οποία είναι εγγενής σε όλα τα ανθρώπινα όντα.
– Γνώση και κατανόηση ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι οικουμενικά, αναφαίρετα και αδιαίρετα, και ότι όλοι έχουν όχι μόνο ανθρώπινα δικαιώματα αλλά και την ευθύνη να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων, ανεξάρτητα από εθνική καταγωγή, εθνότητα, φυλή, θρησκεία, γλώσσα, ηλικία, φύλο, γένος, πολιτικά φρονήματα, γέννηση, κοινωνική προέλευση, περιουσία, αναπηρία, γενετήσιο προσανατολισμό ή άλλη κατάσταση.
– Γνώση και κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι αρχές που διέπουν τα ανθρώπινα δικαιώματα εφαρμόζονται στην πράξη σε συγκεκριμένες καταστάσεις, του τρόπου με τον οποίο μπορεί να προκύψουν παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και του τρόπου αντιμετώπισης των παραβιάσεων.
– Γνώση και κατανόηση των κρίσιμων προκλήσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα στον σύγχρονο κόσμο.