Τίτλος: Προπαγάνδα-Παραπληροφόρηση
Σύντομη περιγραφή: Η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εφαρμογής του επιμορφωτικού προγράμματος Human Rights for Beginners 2. που παρουσιάστηκε στη διημερίδα 4-5 Δεκεμβρίου 2021 στην Καλαμάτα από τη New Wrinkle. Η παρούσα παρέμβαση εντάσσεται στον άξονα με τίτλο «Διαχειριζόμαστε την προπαγάνδα και την παραπληροφόρηση». Υλοποιήθηκε με το τμήμα Β3 του 4ου ΓΕΛ Καλαμάτας και η διάρκειά της ήταν τέσσερις διδακτικές ώρες. Κρίθηκε σκόπιμο από την εκπαιδευτικό να παρουσιαστεί ένα θεωρητικό πλαίσιο, το οποίο αποτέλεσε τη βάση του προβληματισμού των μαθητών πάνω στα θέματα της προπαγάνδας και παραπληροφόρησης που προσεγγίστηκαν Οι μαθητές –αφού χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες -κλήθηκαν να επεξεργαστούν –ομαδικά- φύλλα εργασίας αξιοποιώντας θεωρητική βάση και κριτική σκέψη.
Στόχοι της δράσης:
Με την ολοκλήρωση της οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να προσδιορίσουν την έννοια της προπαγάνδας και να αντιληφθούν την εκδήλωση της σε ποικίλες εκφάνσεις της ανθρώπινης δράσης(πολιτική –πολιτισμός –εκπαίδευση).
• Να κατανοήσουν τι είναι η παραπληροφόρηση και ποιες οι μορφές της
• Να αντιληφθούν τη σχέση προπαγάνδας –παραπληροφόρησης
• Να ανιχνεύουν τα κίνητρα της παραπληροφόρησης
• Να εντοπίζουν μορφικά χαρακτηριστικά στις ειδήσεις που είναι ενδεικτικά παραπληροφόρησης
• Να διαμορφώσουν κριτήρια αξιολόγησης της αξιοπιστίας των ειδήσεων
• Να γίνουν κριτικοί αναγνώστες και ακροατές
Προϊόντα Ομαδικής Εργασίας
Δράσεις διάχυσης:
Παρουσίαση της εργασίας στην ιστοσελίδα του σχολείου ώστε να έχουν πρόσβαση μαθητές –γονείς και εκπαιδευτικοί.
Πραγματικά αποτελέσματα:
• Μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των μαθητών πάνω σε θέματα προπαγάνδας και παραπληροφόρησης
• Όξυνση της κριτικής ικανότητας. Κριτική αποκωδικοποίηση οπτικοακουστικών ερεθισμάτων
• Ενίσχυση του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος.
Αριθμητικά Αποτελέσματα:
Μαθητές που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας:20
Γονείς και ευρύτερο κοινό: ενημερώθηκαν οι γονείς των μαθητών που συμμετείχαν στη δράση με αποστολή ενημερωτικού φυλλαδίου.
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας:
Μαργαρίτη Μαρία ΠΕ 02
Συνάφεια με το Πρόγραμμα Σπουδών
Μάθημα Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Β Λυκείου
Συνάφεια με τον Εκπαιδευτικό προγραμματισμό
Επεξεργασία θεμάτων έκφρασης –έκθεσης: παραπληροφόρηση-fake news-προπαγάνδα
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών
Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων για το Πρόγραμμα και τη δράση. Παρουσίαση του Προγράμματος με βάση το ενημερωτικό φυλλάδιο.
Στάσεις από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό. Ο μαθητής:
• Φροντίζει να παραμένει ενήμερος σχετικά με θέματα που αφορούν τον πολίτη
Αξίες από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό. Ο μαθητής στο σχολείο:
• διδάσκεται τη δημοκρατία και τον τρόπο που πρέπει να ενεργεί ως δημοκρατικός πολίτης.
Δεξιότητες από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό. Ο μαθητής:
• Χρησιμοποιεί αποδεικτικά στοιχεία για να στηρίζει τις απόψεις του/της.
• Δείχνει ότι σκέφτεται κατά πόσον οι πληροφορίες που χρησιμοποιεί είναι σωστές.
•Μπορεί να εντοπίζει διαφορές ή αντιφάσεις ή αποκλίσεις στο υλικό που εξετάζει.
• Μπορεί να χρησιμοποιεί σαφή και δυνάμενα να καθοριστούν κριτήρια, αρχές ή αξίες για να προβαίνει σε κρίσεις.
Γνώση –Κριτική γνώση από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό. Ο μαθητής
• Μπορεί να περιγράψει τις επιπτώσεις της προπαγάνδας στο σύγχρονο κόσμο
• Μπορεί να εξηγήσει πως οι άνθρωποι μπορούν να προστατεύσουν τον εαυτό τους από την προπαγάνδα
• Μπορεί να περιγράψει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οι πολίτες μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική.
Βιβλιογραφία:
2. https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_el Εντοπίζουμε και αντιμετωπίζουμε την παραπληροφόρηση
3. https://jaj.gr/propaganda/20-1-paradigmata-propagandas-meros-a/
4. https://www.ft.com/content/\aaf2bb08-dca2-11e6-86ac-f253db7791c6
7. https://tvxs.gr/news/internet-mme/epidomata-sfragidas-kai-pliroforisi-gia-batraxia