«Κάνουμε τη φωνή των παιδιών να ακουστεί»
Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Βασιλική Βαΐτση – Φιλόλογος.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται:
Να ευαισθητοποιηθούν πάνω σε ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος. o Να κινητοποιηθούν ώστε να εκφράζουν τις απόψεις τους.
Εργαλεία και Μέσα:
Για την εκπόνηση της δραστηριότητας, χρησιμοποιήθηκαν:
Οι γνώσεις και το υλικό που αποκτήθηκαν από τη διημερίδα Human Rights for Beginners 2, εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε από τη New Wrinkle και πραγματοποιήθηκε στα Τρίκαλα στις 13-14 Νοεμβρίου 2021.
Το υλικό από το εργαστήριο του κ. Γιώργου Μόσχου με τίτλο «Δίνουμε φωνή στα παιδιά».
Το βιβλίο «Η Συνέλευση των Παιδιών: Τα πρώτα βήματα άσκησης στη δημοκρατία», του Γιώργου Μόσχου και της Ασπασίας Καλησώρα (Έκδοση της Πρωτοβουλίας για το Άρθρο 12, 2019).
Δράσεις διάχυσης:
Για τη συγκεκριμένη δράση ενημερώθηκαν:
32 εκπαιδευτικοί, που υπηρετούν σε 4 διαφορετικά σχολεία της Θεσσαλίας όλων των βαθμίδων.
112 μαθητές και μαθήτριες της Α’ και Γ’ τάξης του 7ου ΓΕΛ Λάρισας. o Το ευρύτερο κοινό, μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου.
Στην υλοποίηση της δράσης συμμετείχαν 25 μαθητές και μαθήτριες του τμήματος Α3 του 7ου ΓΕΛ Λάρισας και η διαδικασία επαναλήφθηκε στη συνέχεια και στα τμήματα Α1 και Α2 (σύνολο μαθητών/τριών που συμμετείχαν ενεργά στη δράση: 77).
Συνάφεια:
Η δράση είναι σύμφωνη με:
« Η Συνέλευση των Παιδιών»
Οι 26 μαθητές του τμήματος Α3 χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 4 ατόμων και 2 ομάδες των 5 ατόμων, με τυχαίο τρόπο. Ορίστηκε ο/η προεδρεύων της κάθε ομάδας και ο/η γραμματέας της. Καθορίστηκε ο χρόνος διαβούλευσης (20 λεπτά) για τη διατύπωση των προβλημάτων και των προτάσεων-αιτημάτων.
Στη συνέχεια, ο/η γραμματέας της κάθε ομάδας, γράφει στον πίνακα τα αιτήματα της διαβούλευσης της ομάδας του/της. Ο/Η προεδρεύων της κάθε ομάδας αναλαμβάνει να παρουσιάσει στους συμμαθητές και στις συμμαθήτριές του/της τα θέματα συζήτησης και τις προτάσεις-λύσεις, καθώς και τα αιτήματα της ομάδας του/της.
Δόθηκε η δυνατότητα να ακουστεί η γνώμη όποιου μαθητή και όποιας μαθήτριας ήθελε να πάρει τον λόγο στην ολομέλεια.
Ακολουθεί ψηφοφορία των προτάσεων των ομάδων, από τους μαθητές και τις μαθήτριες. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας καθώς και η όλη διαδικασία καταγράφονται στο Πρακτικό του Πενταμελούς Συμβουλίου του Τμήματος. Τα αιτήματα προωθούνται στη Διεύθυνση του Σχολείου και κοινοποιούνται σε όποιον φορέα αναφέρονται.
H διαδικασία της συνέλευσης του τμήματος διήρκησε μία διδακτική ώρα. Η δράση επαναλήφθηκε και στα τμήματα Α1 και Α2 του σχολείου μας από την καθηγήτρια Βαΐτση Βασιλική, με θετικά αποτελέσματα.
Παρατηρήθηκε εμφανής διαφορά στη συνέλευση του επόμενου μήνα, όπου τα παιδιά λειτούργησαν με πρότυπο τη δράση που προηγήθηκε. Παλαιότερα, οι συνελεύσεις του κάθε τμήματος διαρκούσαν λιγότερο από 20 λεπτά της ώρας. Τώρα, ακολουθήθηκαν συνειδητά τα βήματα της δημοκρατικής διαδικασίας, έτσι ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να καταλήξουν με επιτυχία σε σαφείς αποφάσεις και να τις διεκδικήσουν με τον κατάλληλο τρόπο, μέσα σε ένα δημοκρατικό σχολείο.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά συνειδητοποιούν το δικαίωμά τους να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους και δραστηριοποιούνται στο να ανταλλάσσουν απόψεις και να λαμβάνουν αποφάσεις για τα θέματα που τους αφορούν. Μαθαίνουν να σέβονται το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης σε ένα δημοκρατικό σχολείο και κατ’ επέκταση σε μία δημοκρατική κοινωνία, δικαίωμα που κατοχυρώνεται στη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Άρθρο 12) που είναι νόμος και στην Ελλάδα.