• Το Πρόγραμμα
    Σκοπός Δομή και Περιεχόμενο
    του Προγράμματος
    Project Πρόσκληση Συμμετοχής Active citizens fund Πρόγραμμα 2019
  • Ποιοί Είμαστε
    Εισηγητές Εργαστηρίων Μέντορες Οργανωτική Ομάδα Φορέας Υλοποίησης
  • Εκπαιδευτικό Υλικό
  • Δράσεις-Νέα
    Διημερίδα #1 Διημερίδα #2 Σχολικές Δράσεις
  • Επικοινωνία
  • Αίτηση Συμμετοχής

ΓΕΛ Αγριάς

“Μέσα κοινωνικής δικτύωσης : γινόμαστε κριτικοί δέκτες – ευαίσθητοι πομποί! Η περίπτωση της σεξουαλικής παρενόχλησης”


Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Θεοφανώ Μητσικώστα – Νομικός ΠΕ 78
Δράση:
Πραγματοποιήθηκε ομαδοσυνεργατική διδασκαλία στο πλαίσιο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας σε
τμήμα της Α’ Λυκείου με 23 μαθητές.


Ειδικότερα, έγινε διασύνδεση:

  • με το κεφάλαιο 13.3 Το πρόβλημα της βίας (είδη βίας, όπου εντάσσεται και η σεξουαλική
    παρενόχληση)
  • με το κεφάλαιο 2.1.4 Η κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης (κυβερνοχώρος – έλεγχος στους
    χρήστες του διαδικτύου)
    Διάρκεια : 2 διδακτικές ώρες.
    Βασικοί στόχοι: Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές :
    Πως η βία έχει διάφορες μορφές, μια από τις οποίες είναι η σεξουαλική παρενόχληση
    Ποιες συμπεριφορές δημιουργούν ένα εκφοβιστικό, εχθρικό, εξευτελιστικό, ταπεινωτικό ή επιθετικό
    περιβάλλον.
    Την ιδιαίτερη απαξία των συμπεριφορών που παραβιάζουν τη σωματική και ψυχική ακεραιότητά μας όταν
    αυτές προέρχονται από άτομα με μεγαλύτερη εξουσία από το θύμα.
    Πώς κατασκευάζεται η πληροφορία που έχει πρόσημο από τον ίδιο το χρήστη στα κοινωνικά δίκτυα και
    πώς τα σχόλια διαμορφώνουν στάσεις, αντιλήψεις, συμπεριφορές.
    Την ανάγκη ανάπτυξης κριτικών φίλτρων πρόσληψης της πληροφορίας ώστε να γίνουν κριτικοί και
    ευαίσθητοι δέκτες και κατά συνέπεια ευαίσθητοι πομποί.
    Περιγραφικοί δείκτες δημοκρατικού πολιτισμού που υπηρετούνται στο σενάριο:
    Αξίες:
    – Ισότητα στην πληροφόρηση
    – Σεβασμός στη διαφορετικότητα άποψης
    – Ανεκτικότητα στην αμφισημία
    – Στάσεις:
    – Σεβασμός
    – Υπευθυνότητα
    – Πολιτειακή Συνείδηση
    Δεξιότητες:
  • Αναλυτική και κριτική σκέψη
  • Ακρόαση και παρατήρηση
  • Ενσυναίσθηση
  • Γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
  • Συνεργασίες Ανάπτυξη κριτικών φίλτρων – πρόσληψης της πληροφορίας
  • Γνώση και κριτική κατανόηση – κατανόηση του κόσμου κατανόηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων

1η διδακτική ώρα (δικαιώματα – σεξουαλική παρενόχληση)
1η Δραστηριότητα – Αφόρμηση
Προσέγγιση της έννοιας του δικαιώματος:
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν σε χαρτάκια που τους μοιράζονται τι θεωρούν δικαίωμα, καθώς και τι
πιστεύουν ότι αποτελεί παραβίαση του δικαιώματος.
Σε δύο χαρτόνια τοποθετούνται τα χαρτάκια με τις απαντήσεις τους: Στο ένα τοποθετούνται τα
δικαιώματα και στο άλλο οι παραβιάσεις, σύμφωνα με τις απαντήσεις τους.

Αφού διαβάζονται οι απόψεις των παιδιών γίνεται μια σύντομη αναφορά στην έννοια του δικαιώματος και
στις βασικές συμβάσεις προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε διεθνές, ευρωπαϊκό κι εθνικό
επίπεδο.

2η Δραστηριότητα:
Παρουσίαση της είδησης της σεξουαλικής παρενόχλησης που υπέστη η πρωταθλήτρια Σοφία
Μπεκατώρου.
Καταιγισμός ιδεών από τους μαθητές σχετικά με ειδήσεις για τη “σεξουαλική παρενόχληση”, που έχουν
προβληθεί στα κοινωνικά δίκτυα και που εντοπίζονται σε διάφορα περιβάλλοντα, όπως αθλητισμός,
εκπαίδευση, επιχειρήσεις, πολιτική, μέσα μαζικής επικοινωνίας, καλλιτεχνικός χώρος, οικογενειακό
περιβάλλον.
Ενημέρωση γύρω από τις μορφές που μπορεί να πάρει η σεξουαλική παρενόχληση (πχ. τη μορφή
ανεπιθύμητου αγγίγματος, προσβλητικών ή/και σεξουαλικών σχολίων, εξαναγκασμού, άσκησης
δύναμης/εξουσίας,) και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στα άτομα που την υφίστανται (π.χ. απόλυση
ή παραίτηση από την εργασία τους, μειωμένη απόδοση στην εργασία, σημαντικά προβλήματα στην
επαγγελματική σταδιοδρομία τους και στις σχέσεις με τους/τις συναδέλφους/ισσες, μείωση της
αυτοπεποίθησής τους και σοβαρή επιβάρυνση της υγείας τους (π.χ. άγχος, κατάθλιψη, ανησυχία, έντονο
στρες).
Διατύπωση συμπερασμάτων: Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν πόσα και ποια ανθρώπινα
δικαιώματα παραβιάζονται από τέτοιες συμπεριφορές.

2η διδακτική ώρα (υπέρ/παραπληροφόρηση – μέσα κοινωνικής δικτύωσης):
Δραστηριότητα
:

Δίνεται στους μαθητές σενάριο – απόσπασμα ανάρτησης σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης με θέμα τη
σεξουαλική παρενόχληση. Η ανάρτηση έχει γίνει από το θύμα της πράξης. Στη συνέχεια η τάξη χωρίζεται
σε τρεις ομάδες και η κάθε ομάδα καλείται να σχολιάσει την είδηση στα κοινωνικά δίκτυα με βάση το
ρόλο της:
η μία έχει το ρόλο των φίλων/οικείων του δράστη,
η άλλη το ρόλο των φίλων/οικείων του θύματος
και η τρίτη το ρόλο της κοινής γνώμης
Οι μαθητές καλούνται να σχολιάσουν την είδηση υπηρετώντας το ρόλο τους και το σκοπό που αυτός
υπηρετεί κολλώντας τα χαρτάκια σε μια προσομοίωση σελίδας ροής κοινωνικής δικτύωσης.

Διατύπωση συμπερασμάτων:
Παρατήρηση των σχολίων, συγκέντρωση των λεκτικών που αντιστοιχούν στους ρόλους.
Παρατήρηση πως οι λεκτικές επιλογές διαμορφώνουν ειδήσεις και δημιουργούν εντυπώσεις.
Διαπίστωση της ανάγκης να είμαστε κριτικοί δέκτες της πληροφορίας, αλλά και ταυτόχρονα ευαίσθητοι
πομποί της.

Δράσεις διάχυσης
Το συγκεκριμένο σενάριο πραγματοποιήθηκε στο τμήμα Α2 του ΓΕΛ Αγριάς.
Παράλληλα τα στοιχεία και το υλικό του προγράμματος “Human Rights for Beginners 2” μελετήθηκαν με
δύο ακόμη εκπαιδευτικούς του σχολείου μας, την κα. Μούρτζη Αλεξάνδρα, φιλόλογο και τον κ.
Καμπλιώνη Γεώργιο, θεολόγο, οι οποίοι στα τμήματα Β1 και Β3 αντίστοιχα στο πλαίσιο του μαθήματός
τους παρουσίασαν ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και παραβίασής τους.
Παράλληλα με τους εκπαιδευτικούς αυτούς έχουμε ξεκινήσει το πρόγραμμα της Διεθνούς Αμνηστίας
“εγώ κι εσύ μαζί, (έμφυλες ταυτότητες – μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ώστε μέσα στο παρόν διδακτικό
έτος και με τη διασύνθεση των δύο προγραμμάτων να εμπεδωθούν σε όσο το δυνατόν περισσότερους
μαθητές/τριες οι έννοιες του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δημοκρατικών
διαδικασιών.

Συμπεράσματα:
Διαπιστώθηκε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον των μαθητών για το περιεχόμενο της δράσης, αλλά και για
ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες.
Μεγάλες καθυστερήσεις καθώς οι περισσότεροι μαθητές του τμήματος ο ένας μετά τον άλλον νόσησαν
και είχαμε συνεχείς αναβολές.
Μεγάλο ενδιαφέρον και από τα άλλα τμήματα με τα οποία έγιναν συζητήσεις και από μαθητές και από
καθηγητές. Το παρόν σχέδιο μαθήματος θα εφαρμοστεί σε όλες τις τάξεις της πρώτης στο πλαίσιο του
μαθήματος της πολιτικής παιδείας.
Στο πρόγραμμα της Διεθνούς Αμνηστίας, που στοχεύουμε να διασυνδεθεί με αυτό και να εμπλουτιστεί,
θα συμμετέχουν περίπου 70 μαθητές από την πρώτη και τη δεύτερη λυκείου.

ΓΕΛ  Αγριάς
ΓΕΛ  Αγριάς
ΓΕΛ  Αγριάς
ΓΕΛ  Αγριάς
Previous Next

© 2019 New Wringle All Rights Reserved.