Τίτλος: ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ
Εστίαση σε θεματικό άξονα της καμπάνιας: Μιλάμε Ελεύθερα, Μαθαίνουμε με Ασφάλεια-Δημοκρατικό Σχολείο
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
Στόχος του παρόντος σχεδίου μαθήματος είναι η δημιουργία ενός ημερολογίου δικαιωμάτων από τους ίδιους τους μαθητές με τίτλο «Τα δικαιώματα μας κάθε μέρα».
Οι μαθητές:
– μελετούν την ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
– κατανοούν τις έννοιες της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης, καθώς και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πολιτών που ρυθμίζουν τις σχέσεις μεταξύ τους
– αντιλαμβάνονται τη δύναμη της γνώσης και το «ισχυρό όπλο» της γλώσσας στον αγώνα για ελευθερία, ισότητα, αξιοπρέπεια
– αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας
– ενεργοποιούνται, συνεργάζονται και δημιουργούν έργα με απώτερο στόχο να διαδώσουν μηνύματα ανθρωπιάς.
Όλα τα παραπάνω εντάσσονται σε project που υλοποιείται στο πλαίσιο διαθεματικής ενότητας μέσω των μαθημάτων της Νεοελληνικής Γλώσσας, Ιστορίας, Κοινωνικής και Πολιτικής αγωγής, καθώς και του εργαστηρίου επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Η πρόταση υλοποιείται σε ώρα εργαστηρίου δεξιοτήτων της Γ΄ Γυμνασίου.
Το ημερολόγιο είναι σύμφωνο με τα δικαιώματα του ανθρώπου, όπως έχουν κατοχυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση.
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές:
– μελετούν τα δικαιώματα του ανθρώπου, όπως έχουν κατοχυρωθεί από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση.
– αναζητούν τα δικαιώματα του παιδιού μέσα από έρευνα σε ιστοσελίδες σχετικές με τα δικαιώματα, όπως αυτή της Ευρωπαϊκής Σύμβασης, του Συνήγορου του πολίτη, του δικτύου για τα δικαιώματα του παιδιού, την ιστοσελίδα του ΟΗΕ (παγκόσμιες ημέρες επισήμανσης γεγονότων/θεμάτων, στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης) κ.α.
– Χωρίζονται σε ομάδες και συζητούν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τους για το δικαίωμα με το οποίο θα ασχοληθούν και τον τρόπο αποτύπωσης τους, αναπτύσσοντας κοινωνικές και συμμετοχικές δεξιότητες.
– Καλλιεργούν παράλληλα μία δημοκρατική στάση και αξίες, καθώς βιώνουν την ενεργό συμμετοχή τους στα κοινά ως υπεύθυνοι πολίτες μέσα από τη δημιουργία ημερολογίου που θα κοσμεί τις τάξεις του σχολείου.
– Καλούνται να ολοκληρώσουν την ομαδική τους εργασία με συγκεκριμένα βήματα και χρονικά όρια, παρακολουθώντας ενεργητικά τις παρουσιάσεις των άλλων ομάδων και τμημάτων μέσω αντιπροσώπων του 5μελούς.
– Αναπτύσσουν την κοινωνική τους ευθύνη.
– Καινοτομούν και δημιουργούν ένα πρωτότυπο ημερολόγιο δικαιωμάτων.
Προϊόντα Ομαδικής Εργασίας
Τρόποι παρουσίασης παγκόσμιας ημέρας ΟΗΕ και του δικαιώματος που προάγει.
• Φωτογραφία (παγωμένη εικόνα)
• Ζωγραφιά
• Ποίημα
• Κολάζ
• Στίχοι
• Ρήσεις και συνθήματα
• Εικόνες και γραφήματα μέσα από έρευνα
• Πληροφορίες που αναδεικνύουν την ημέρα και ευαισθητοποιούν
• Αφίσες με ανθρώπινα δικαιώματα που κοσμούν τις τάξεις τους
Δράσεις διάχυσης
– Ενημέρωση της Διεύθυνσης Γυμνασίου
– Κοινοποίηση στο τμήμα Επικοινωνίας του σχολείου για διάχυση στη σχολική κοινότητα μέσω newsletter σε γονείς, ανάρτηση στην ιστοσελίδα
– μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου fb, instagram
– Παρουσίαση στην ελεύθερη μέρα «openday» που θα διοργανώσει το σχολείο 22/5 μαζί με άλλες δράσεις που συνδέονται με μαθήματα, διαγωνισμούς, ομίλους, κ.α.
– Μόλις ολοκληρώθηκε η δράση και είμαστε στη διαδικασία ενημέρωσης της σχολικής κοινότητας.
Οι συνάδελφοι που συμμετείχαν στη δράση του ημερολογίου βρήκαν πολύ ενδιαφέρον το πρόγραμμα
HRFB.
– Ενθουσιασμός παιδιών βλέποντας το τελικό τους προϊόν.
– Μεγαλύτερη διάθεση για βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα.
– Συνειδητοποίηση ότι μέσα από την ομαδικότητα και τον διάλογο το αποτέλεσμα είναι πραγματικά όμορφο.
– Η συλλογικότητα και η συνεργασία μεταξύ των 5μελών για έναν κοινωνικό σκοπό καλλιέργησε την κοινωνική ευθύνη.
Αριθμητικά Αποτελέσματα
Μαθητές που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας
127 μαθητές της Γ Γυμνασίου
Μαθητές που παρακολούθησαν 127
και πολλοί άλλοι που θα ενημερωθούν μέσα από την ιστοσελίδα του σχολείου.
Εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν 10
Γονείς και ευρύτερο κοινό Γονείς Γυμνασίου (περίπου 430). Έχουν ενημερωθεί μέσα από newsletter για τη δράση και όλη η σχολική κοινότητα μέσα από ανάρτηση στην ιστοσελίδα και σε κοινωνικά δίκτυα του σχολείου.
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας:
Φιλόλογοι: Μυρτώ Γιαννάκη, Γεωργία Καραμήτρου, Αθανασία Παπαγεωργίου, Βάνια Σύρμου, Θώμη Συρούκη
Σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς:
Πληροφορικής: Αγγελική Σταματοπούλου, Ελένη Ζαβλανού, Αλεξία Ιακώβου, Χρήστος Γκούμας
Τεχνολογίας: Μαρία Ζαχαριάδου
Συνάφεια με το Πρόγραμμα Σπουδών
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου:
Ενότητα 3: EIMAΣTE OΛOI IΔIOI, EIMAΣTE OΛOI ΔIAΦOPETIKOI.
Ενότητα 6: ENEPΓOI ΠOΛITEΣ ΓIA THN YΠEPAΣΠIΣH OIKOYMENIKΩN AΞIΩN
Νεότερη Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου:
Κεφ. 1: Οι απαρχές διαμόρφωσης του Νεότερου κόσμου (Διαφωτισμός, Αμερικανική, Γαλλική Επανάσταση).
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή Γ΄ Γυμνασίου:
Κεφ. 2: Δικαιώματα και Υποχρεώσεις
Συνάφεια με τον Εκπαιδευτικό προγραμματισμό
Ο παρών σχεδιασμός συνδυάζει τη στοχοθεσία του ΔΕΠΣ-ΑΠΣ και του παράλληλου προγράμματος σπουδών ΙΒ MYP που το σχολείο ακολουθεί:
Ενδεικτικά ενισχύει
– την τελική αξιολόγηση της Νεοελληνικής Γλώσσας δημιουργία αφίσας με θέμα τα ανθρώπινα δικαιώματα. «Έκθεση αφισών ελεύθερη μέρα του σχολείου». (Αποδέκτες: Μαθητές, καθηγητές, γονείς,
λοιποί επισκέπτες).
– τη διαθεματική αξιολόγηση του β’ τετραμήνου (Ν. Γλώσσα, Ιστορία, ΚΠΑ) ομιλία σε συνέδριο με τίτλο:
«ΛΕΜΕ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ».
Συνάφεια με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ή τις Σχολικές Δραστηριότητες
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
– Ανθρώπινα δικαιώματα
– Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
– δημιουργική σκέψη
– κοινωνική ευθύνη
– καινοτομία
Συνάφεια με τον Κανονισμό Λειτουργίας
Υπάρχει απόλυτη συνάφεια με τον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών
– Ενημέρωση καθηγητών κλάδων μαθημάτων (φιλολόγων, ανθρωπιστικών επιστημών και Πληροφορικής- Τεχνολογίας)
– Ενημέρωση διεύθυνσης για τη συμμετοχή του σχολείου και της Γ Γυμνασίου στο πρόγραμμα HRFB 2.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο τάξης
– Σύνδεση με διδακτικές ενότητες μέσα από το πρόγραμμα σπουδών σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα (μαθήματα Ιστορία, ΚΠΑ, Ν. Γλώσσα) –κείμενα, ιστορικές πηγές, λοιπές δραστηριότητες που προάγουν τη συγκεκριμένη θεματική.
– Ώρα εργαστηρίου δεξιοτήτων Γ Γυμνασίου-«Υιοθεσία δικαιώματος» κατάθεση ιδεών, ψηφοφορία. Κάθε τμήμα της Γ΄ Γυμνασίου μελετά τα δικαιώματα του ανθρώπου μέσα από πηγές.
– ερευνούν οι μαθητές μέσα από αξιόπιστες ιστοσελίδες τις παγκόσμιες ημέρες που έχουν θεσμοθετηθεί π.χ. ΟΗΕ
– το κάθε τμήμα αναλαμβάνει 2-3 μήνες για να παρουσιάσει το δικαίωμα του μήνα με δημιουργικό τρόπο.
– δημιουργούν αφίσες, φωτογραφίες, ζωγραφιές, κολάζ, γράφουν στίχους, κείμενα, συνθήματα, κ.α. για να αξιοποιηθούν οι καλύτερες δημιουργίες για το ημερολόγιο δικαιωμάτων.
– ενεργοποιείται το 5μελές συμβούλιο μέσα από τον πρόεδρο ή άλλον εκπρόσωπό του για να οργανώσει τα αποτελέσματα του τμήματός του. Στη συνέχεια σε συνεργασία με τους προέδρους των τμημάτων της Γ Γυμνασίου δημιουργούν ψηφιακά το μηνιαίο ημερολόγιο στο εργαστήριο υπολογιστών του σχολείου.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο σχολικής μονάδας
– Κοινοποίηση δράσης στο σχολείο μέσα από τα 5μελή συμβούλια των τάξεων. Διάχυση σε όλο το Γυμνάσιο.
– Ενημέρωση του τμήματος επικοινωνίας του σχολείου (ενημέρωσης ιστοσελίδας, μέσα κοινωνικής δικτύωσης)- ενημέρωση κατ’ επέκταση όλης της σχολικής κοινότητας.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Δήμου ή εκπαιδευτικής περιφέρειας
O παρών διδακτικός σχεδιασμός πυροδότησε νέες ιδέες για να γίνουν πράξη τη νέα σχολική χρόνια 2022-2023
Μία πρόταση είναι η δημιουργία ενός εσωτερικού μαθητικού διαγωνισμού για κοινωνική προσφορά, με επιλογή έργων μαθητών του σχολείου που θα κοσμήσουν το μαθητικό ημερολόγιο για το έτος 2022-23 βασισμένου στα δικαιώματα του παιδιού. Τα μαθητικά συμβούλια 5μελή και 15μελή θα ενεργοποιηθούν με την επιλογή κριτών που θα επιλέξουν τα έργα που θα κοσμήσουν το ημερολόγιο δικαιωμάτων των μαθητών με τίτλο «Τα δικαιώματά μας κάθε μέρα» ή κάποιου άλλου τίτλου που θα προκύψει μέσα από συζήτηση. Στη συνέχεια εκπρόσωπος του 15μελούς συμβουλίου με τη βοήθεια ενός υπεύθυνου καθηγητή θα ενημερώσουν για τη δράση το Δήμο και την εκπαιδευτική Περιφέρεια.
Στάσεις από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό
Πολιτισμό