Τίτλος παρέμβασης: Έμφυλη Βία
Γενικές πληροφορίες: Η παρούσα παρέμβαση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εφαρμογής του επιμορφωτικού προγράμματος Human Rights for Beginners 2 που διοργανώθηκε από τη New Wrinkle. Κύρια αφορμή για τον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων αποτέλεσε η θεματική ενότητα «Προλαμβάνουμε τη βία και τον εκφοβισμό (bullying)». Επιπροσθέτως, η δομή και ο τρόπος εφαρμογής στηρίχθηκε στις αρχές που αναπτύχθηκαν σε άλλες δύο θεματικές ενότητες: «Δίνουμε φωνή στα παιδιά» και «Εξετάζουμε αμφιλεγόμενα ζητήματα». Οι δράσεις υλοποιήθηκαν από την Α τάξη και είχαν διάρκεια πέντε ωρών.
Στόχοι της δράσης:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες να είναι σε θέση:
– Να προσδιορίσουν τις μορφές της έμφυλης βίας
– Να κατανοήσουν τις αιτίες της έμφυλης βίας
– Να αντιληφθούν τους παράγοντες που επιδρούν στις αποφάσεις που λαμβάνει το θύμα
Υλοποίηση της δράσης
1 η ώρα
Εισαγωγή στο αντικείμενο της έμφυλης βίας (Σχεδιασμός θρανίου με θέμα τις γυναικοκτονίες)
2 η ώρα
Μελέτη περίπτωσης εξαναγκαστικού γάμου (Διάδρομος συνείδησης & Σχεδιασμός προσώπου)
3 η ώρα
Μελέτη περίπτωσης διαδικτυακής βίας (Ασπίδες και βόμβες & Σχεδιασμός πεταλούδας)
4 η ώρα (Σχεδιασμός δέντρου έμφυλης βίας)
5 η ώρα
Δράση διάχυσης: παρουσίαση στις υπόλοιπες τάξεις του γυμνασίου και του λυκείου
Πραγματικά αποτελέσματα:
– Συνειδητοποίηση για τις πολλές μορφές έμφυλης βίας
– Μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση για τα θύματα έμφυλης βίας
Αριθμητικά Αποτελέσματα:
24 μαθητές (της Α λυκείου) συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας
48 μαθητές (29 Α-Γ γυμνασίου και 19 Β-Γ λυκείου) ενημερώθηκαν μέσα από τη δράση διάχυσης
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας:
Μαρία Παραλίδου (ΠΕ02) και Μαργαρίτης Σαμαράς (ΠΕ80)
Βασικοί περιγραφικοί δείκτες ικανοτήτων για δημοκρατικό πολιτισμό
B. Απόδοση αξίας στη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη, την ισονομία, την ισότητα
και στο κράτος δικαίου
i. Επικροτεί την άποψη ότι τα δικαστήρια θα πρέπει να είναι προσιτά
σε όλους ώστε κανένας να μη στερείται τη δυνατότητα προσφυγής
στη δικαιοσύνη επειδή η διαδικασία είναι κοστοβόρα, δύσκολη ή
περίπλοκη
C. Γλωσσικές, επικοινωνιακές και πολυγλωσσικές δεξιότητες
i. Μπορεί να εκφράζει τις σκέψεις του για ένα πρόβλημα
D. Δεξιότητες συνεργασίας
i. Όταν εργάζεται ως μέλος μιας ομάδας, συμβάλλει στην ομαδική
εργασία στον βαθμό που του αναλογεί