Τίτλος: «Ανα-στάσεις Διαπολιτισμικής Ζωής»
Εστίαση σε θεματικό άξονα της καμπάνιας:
«Μιλάμε Ελεύθερα, Μαθαίνουμε με Ασφάλεια – Δημοκρατικό Σχολείο»:
«Αντιμετωπίζουμε τις διακρίσεις» – «Προλαμβάνουμε τη βία και τον εκφοβισμό»
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Μελανία Παναγιωτίδου (ΠΕ07), Αλίκη Μυλωνά (ΠΕ05), Χριστίνα Τηγάνα (ΠΕ06).
Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Δράσης
Οι μαθητές μέσα από όλες τις δράσεις και δραστηριότητες αναμένεται:
Υλικό από την υλοποίηση του προγράμματος – Προϊόντα Ομαδικής Εργασίας
«Εικαστικές διαδρομές ανά τον κόσμο»
«Γευστικές διαδρομές ανά τον κόσμο»
«Μουσικές διαδρομές ανά τον κόσμο»
«Σχολικές δράσεις και δημιουργίες»
Υλοποίηση Δράσης
1η Φάση:
2η Φάση
Χωρισμός σε ομάδες
Καταιγισμός ιδεών και καταγραφή των πιο βασικών όρων του συμβολαίου της τάξης.
Κανονισμός αποχώρησης από την τάξη για την ομαλή μαθησιακή διαδικασία.
Καταιγισμός ιδεών και καταγραφή των πιο βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Υλοποίηση βιωματικού εργαστηρίου διά ζώσης, στο κλειστό γυμναστήριο του σχολείου, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, στα πλαίσια του προγράμματος «Κι αν ήσουν εσύ;» από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Α) Συλλογή ρουχισμού και τροφίμων και παράδοση στην ενορία του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Πύλης την περίοδο των Χριστουγέννων.
Β) Συλλογή ρουχισμού και είδη πρώτης ανάγκης για τους πρόσφυγες από την Ουκρανία.
Τα αποτελέσματα αποδείχτηκαν εντυπωσιακά και ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ήταν διαμεσολαβητικός, ενθαρρυντικός και συντονιστικός.
3η Φάση
Δράσεις διάχυσης
Πραγματικά αποτελέσματα
να αναπτύξουν συνείδηση για το πολιτισμικό/πολιτιστικό υπόβαθρο της ξένης γλώσσας. Με τον τρόπο αυτό θα ενδυναμώσουν τη συνείδηση της δικής τους πολιτισμικής/πολιτιστικής ταυτότητας, θα μάθουν να κατανοούν άλλους πολιτισμούς, να τους αντιλαμβάνονται και να τους βιώνουν ως κάτι που εμπλουτίζει τον ψυχικό και πνευματικό τους κόσμο.
Ενδεικτικές θεματικές ενότητες
Άλλοι πολιτισμοί, πολιτισμική/πολιτιστική ταυτότητα, διατροφικές συνήθειες, κουζίνα (κουλτούρα), καιρός, κλίμα, ήθη και έθιμα, λαϊκός πολιτισμός (παροιμίες, γνωμικά, κουκλοθέατρο, τοπικά πανηγύρια για τον πολιούχο), καθημερινή ζωή εμφάνιση, ενδυμασία, μόδα, οικογένεια, ελεύθερος χρόνος, χόμπι, διασκέδαση, αθλητισμός, λογοτεχνία, ταινίες, εφημερίδες, περιοδικά, Ιστορία, Τέχνη, εκπαιδευτικά συστήματα, επαγγέλματα, τουρισμός, διακοπές, νομίσματα, μονάδες μέτρησης, εποχές, εορτές, περιβάλλον και άλλα.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
Οι μαθητές: σχεδιάζουν και υλοποιούν μικρές ή και μεγαλύτερες συνθετικές εργασίες (project) με συγκεκριμένη θεματική, η οποία συσχετίζεται με τα πολιτισμικά και πολιτιστικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν χώρες και περιοχές και παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους στην τάξη/στο σχολείο κ.λπ. Με παρόμοιες δραστηριότητες δημιουργούν ενημερωτικό υλικό στην κάθε γλώσσα (π.χ. με στόχο να ενημερώσουν μαθητές σε άλλες χώρες, επικοινωνία με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο), στο οποίο παρουσιάζουν τα του τόπου τους (Ιστορία, Πολιτισμός, Γεωγραφία, κοινωνικά στοιχεία κ.λπ.). Ακολουθούν «Προτάσεις για διαθεματικές δραστηριότητες».
Πολυπολιτισμικότητα
Άξονες γνωστικού περιεχομένου – Ξένες γλώσσες
Ο βασικός αυτός άξονας διέπει όλες τις θεματικές περιοχές στις οποίες οικοδομούνται οι γλωσσικοί, κοινωνικοί και πολιτισμικοί κώδικες μιας ξένης γλώσσας.
Γενικοί στόχοι (γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και αξίες): οι μαθητές θα πρέπει:
Ενδεικτικές Θεμελιώδεις έννοιες ∆ιαθεματικής προσέγγισης
Ομοιότητα–διαφορά, ισότητα, μεταβολή, εξέλιξη, μετανάστευση, χώρος, χρόνος, αλληλεπίδραση, συλλογικότητα, εξάρτηση, σύγκρουση, πολιτισμός (παράδοση, τέχνη, επιστήμη, κουλτούρα)
Μάθημα: «Ιστορία»
Στόχοι: οι μαθητές θα πρέπει:
Μάθημα: «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή»
Το άτομο, ο κοσμοπολίτης και η διεθνής κοινότητα
Στόχοι: οι μαθητές θα πρέπει:
Μάθημα: «Μουσική»
Ανταπόκριση και αναθεώρηση- ∆εξιότητες αξιολόγησης
Στόχοι: οι μαθητές θα πρέπει:
Ακρόαση και εφαρμογή γνώσης
Στόχοι: οι μαθητές θα πρέπει:
Συνάφεια με τον Εκπαιδευτικό προγραμματισμό:
Ανθρώπινα δικαιώματα (Εκδήλωση 10.12.21)-Σχολικός εκφοβισμός (Εκδήλωση 06.03.22).
Συνάφεια με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ή τις Σχολικές Δραστηριότητες:
Θεματική ενότητα
«Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
Περιλαμβάνονται προγράμματα στους παρακάτω τομείς:
Συνάφεια με τον Κανονισμό Λειτουργίας:
VIII. Σχολικές Δραστηριότητες:
Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά δραστηριοτήτων, εντός και εκτός Σχολείου, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχει στην αρχή του σχολικού έτους σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπόψη παιδαγωγικά κριτήρια. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά εμπλουτίζουν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, τις συνδέουν με την καθημερινή ζωή, αποκτούν δεξιότητες ζωής, ευαισθητοποιούνται σε διάφορα κοινωνικά θέματα, διευρύνουν τους ορίζοντες τους και κάνουν πράξη όσα μαθαίνουν στα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Το Σχολείο επιδιώκει την ευαισθητοποίηση των γονέων/κηδεμόνων και τη συμμετοχή όλων των μαθητών/ριών στις επετειακές, μορφωτικές, πολιτιστικές, αθλητικές εκδηλώσεις.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών
Ενημέρωση για το πρόγραμμα, φιλανθρωπική δράση & παρουσίαση των δημιουργιών των μαθητών.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο τάξης
Ενημέρωση για το πρόγραμμα, φιλανθρωπική δράση & δημιουργίες των μαθητών.
Εκπαιδευτική δράση «Κι αν ήσουν εσύ;» – Τάξη Γ1 & Γ2
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο σχολικής μονάδας
Ενημέρωση για το πρόγραμμα, φιλανθρωπική δράση & παρουσίαση των δημιουργιών των μαθητών.
Δραστηριότητες ή Δράσεις σε επίπεδο Δήμου ή εκπαιδευτικής περιφέρειας
Ενημέρωση για το πρόγραμμα, φιλανθρωπική δράση & παρουσίαση των δημιουργιών των μαθητών.
Στάσεις από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό
(μεταξύ άλλων, της πολιτικής, του δικαίου, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της κουλτούρας, των
πολιτισμών, των θρησκειών, της ιστορίας, των μέσων ενημέρωσης, των οικονομιών, του
περιβάλλοντος και της βιωσιμότητας)
«Όσο περισσότερο κατανοούμε ο ένας τη νοοτροπία του άλλου, τόσο πιο πολλά μπορούμε να μάθουμε ο ένας για τον άλλον. Και τόσο ευκολότερα μπορούμε να αναπτύξουμε τον σεβασμό και την ανεκτικότητα στη δική μας ζωή και στη συμπεριφορά μας προς αλλήλους.
Αυτό οπωσδήποτε θα βοηθήσει στην αύξηση της ειρήνης και της φιλίας στον κόσμο».
Δαλάι Λάμα (Tenzin Gyatso)