ΘΕΜΑΤΙΚΗ: ΒΕΛΤΙΩΝΟΥΜΕ ΤΟ ΕΥ-ΖΗΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τίτλος δράσης: «Η τάξη μου σε τάξη»
Τάξη: Α΄ Λυκείου
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Σταυρούλα Γιαννουλοπούλου ΠΕ02
Σύντομη περιγραφή
Στο 3ο Γενικό λύκειο Τρίπολης οι μαθητές συζήτησαν και πήραν πρωτοβουλίες για να ομορφύνουν τη σχολική τάξη, το χώρο στον οποίο εκφράζονται αλλά και επικοινωνούν σε ένα μεγάλο διάστημα της φοίτησής τους στο σχολείο. Οι μαθητές εργάστηκαν ομαδικά και με δημοκρατικό διάλογο πάρθηκαν αποφάσεις για τις αλλαγές στο χώρο της τάξης και της συμπεριφοράς τους. Τιτλοφόρησαν τη δράση αυτή «Η τάξη μου σε τάξη». Συνεργάστηκαν με την υπεύθυνη καθηγήτρια της δράσης και τη διεύθυνση του σχολείου για την τοποθέτηση ιστορικών χαρτών στους άδειους τοίχους σύμφωνα με την ύλη της ιστορίας της Α’ λυκείου. Προμηθεύτηκαν τα απαραίτητα είδη καθημερινής χρήσης που είχαν στο παρελθόν αχρηστεύσει οι ίδιοι, και τέλος, έδειξαν πραγματικό ενδιαφέρον για το συμμαθητή τους, τη μάθηση, την αυτοανακάλυψη, την αυτογνωσία και τον έλεγχο του νεανικού τους παρορμητισμού. Αναδείχθηκαν τα ταλέντα τους όπως η κλίση στη ζωγραφική και το ενδιαφέρον για τη μουσική και την κηπουρική.
Σχεδιασμός και υλοποίηση
Προσδοκώμενα αποτελέσματα δράσης
Οι μαθητές:
– να κατανοήσουν την έννοια του ευ-ζην στη σχολική ζωή
– να σέβονται το χώρο που ζουν και τους συνανθρώπους τους με τους οποίους συμβιώνουν στον ίδιο χώρο
– να συνεργάζονται ομαδικά για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου στόχου
– να συζητούν δημοκρατικά και να παίρνουν αποφάσεις
–να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για θέματα που αφορούν την δική τους τάξη και να τις υλοποιούν
– να λειτουργούν υπεύθυνα ως τάξη με το πενταμελές συμβούλιό της
– να παρουσιάζουν τις αποφάσεις τους στη διεύθυνση του σχολείου και να συνεργάζονται μαζί της
– να αναδεικνύουν τα ταλέντα τους
Υλοποίηση Δράσης
1η φάση:
Η υπεύθυνη καθηγήτρια:
– Ενημέρωση της διεύθυνσης του σχολείου, του συλλόγου διδασκόντων και των γονέων του συγκεκριμένου τμήματος των μαθητών που θα συμμετείχαν στη δράση σχετικά με το περιεχόμενο, την προέλευση και τους στόχους αυτής.
– Ενημέρωση του πενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και του συνόλου της τάξης στην οποία θα υλοποιείτο η δράση για τη διαδικασία και το στόχο της δράσης.
2η φάση:
Στην τάξη
– Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες 4 ατόμων και μοίρασμα των φύλλων εργασίας
–Παρότρυνση να συζητήσουν και να καταγράψουν στα φύλλα εργασίας τι τους αρέσει, τι δεν τους αρέσει στην τάξη τους σε επίπεδο χώρου και μαθητικών σχέσεων μεταξύ τους , και τι προτείνουν για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μέσα στην τάξη τους σε αυτούς τους τομείς
– Επιλογή ενός εθελοντή μαθητή που θα κρατάει το χρόνο σε όλη τη διαδικασία και ενός μαθητή που θα καταγράφει τα αποτελέσματα όλων των ομάδων στον πίνακα.
– Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ενθαρρυντικός και καθοδηγητικός όπου χρειάζεται
3η φάση:
– Οι μαθητές συζητούν και καταγράφουν στα φύλλα εργασίας τι τους αρέσει, τι δε τους αρέσει και τι προτείνουν για να αλλάξουν την εικόνα της τάξης τους και τις σχέσεις μεταξύ τους
– Ο εθελοντής μαθητής ενημερώνει για το τέλος του διαθέσιμου χρόνου
– Ο εθελοντής μαθητής καταγράφει τις αποφάσεις των ομάδων στον πίνακα και επιλέγονται οι κοινές και πιο εφικτές προτάσεις
– Η διαδικασία εξελίσσεται ομαλά και το ενδιαφέρον των μαθητών είναι ζωηρό καθόλη τη διάρκειά της
Αποτελέσματα
– Το πενταμελές συμβούλιο ενημέρωσε τη διεύθυνση του σχολείου για τις αποφάσεις τους και ζητούν τη συνδρομή τους για να εμπλουτίσουν τους άδειους τοίχους της τάξης με χάρτες
– Μια μαθήτρια με καλλιτεχνικές σπουδές ζωγράφισε και παραχώρησε το έργο της για να στολίζει ένα σημείο της τάξης
– Άλλοι μαθητές ευαισθητοποιημένοι από την Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας εκτύπωσαν και επικόλλησαν τη μορφή του Ελύτη στο κάδρο ανακοινώσεων της τάξης
– Οι μαθητές κατά την διάρκεια της δράσης ανέπτυξαν σχέσεις συνεργασίας μεταξύ τους, σεβάστηκαν τις διαφορετικές απόψεις που αναδείχθηκαν
– Το πενταμελές συμβούλιο τοποθέτησε χάρτες στους τοίχους και φρόντισε για την τήρηση της καθαριότητας και της τάξης από όλους τους μαθητές
– Οι μαθητές πήραν την πρωτοβουλία να ζητήσουν τη συνδρομή της καθαρίστριας του σχολείου για τον καθαρισμό των θρανίων τους
– Οι μαθητές έδειξαν ευαισθητοποίηση και είχαν πρακτικές ιδέες για τον καλλωπισμό της τάξης με φυτά εσωτερικού χώρου που θα πραγματοποιήσουν με τον ερχομό της άνοιξης
– Τα φαινόμενα καταπάτησης του προσωπικού χώρου του άλλου και της νεανικής παρορμητικότητας μειώθηκαν αισθητά μετά την πραγματοποίηση της δράσης
– Τονώθηκε η λειτουργία των μαθητών ως ομάδα με κοινά μουσικά ενδιαφέροντα και αναγνώριση των ταλέντων των μαθητών με μουσική έμπνευση
Διάχυση της δράσης
– Το υλικό, τα αποτελέσματα της δράσης και η φωτογραφική της αποτύπωση έγιναν γνωστά στο σύλλογο των διδασκόντων ώστε να εφαρμοστούν και σε άλλες τάξεις
– Οι μαθητές των υπόλοιπων τάξεων ενημερώθηκαν για τη δράση, επισκέφθηκαν την τάξη όπου εφαρμόστηκε η δράση και προβληματίστηκαν για τις ανάγκες των δικών τους τάξεων
– Ενημερώθηκαν οι γονείς των μαθητών