Τίτλος προγράμματος: «Εξετάζουμε αμφιλεγόμενα ζητήματα»,
«Κάνουμε την φωνή των παιδιών να ακουστεί»,
«Βελτιώνουμε το ευ-ζην στο σχολείο»
«ΑΝΑ-ΣΤΑΣΕΙΣ»
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί:
Σωτήρη Χρυσούλα –Διευθύντρια ΓΕΛ
Σπανού Κυριακή – Καθηγήτρια Αγγλικών (μέλος πράσινης ομάδας, εκπαιδευτική διημερίδα, Τρίκαλα)
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
Προϊόντα Ομαδικής Εργασίας
Με βάση το υλικό των εργαστηρίων («Κάνουμε την φωνή των παιδιών να ακουστεί», «Διαχειριζόμαστε την προπαγάνδα και την παραπληροφόρηση», «Εξετάζουμε αμφιλεγόμενα ζητήματα», «Αντιμετωπίζουμε τις διακρίσεις», «Προλαμβάνουμε τη βία και τον σχολικό εκφοβισμό», «Βελτιώνουμε το ευ-ζην στο σχολείο») της εκπαιδευτικής διημερίδας Human Rights for Beginners 2 που υλοποιήθηκε από τη New Wrinkle στα Τρίκαλα στις 13-14 Νοεμβρίου 2021 και το project που προτείναμε ως «πράσινη ομάδα» σε συνδυασμό με τη βιωματική επίσκεψη του κ. Γιώργου Μόσχου (19 Νοεμβρίου 2021) αναφορικά με το βιβλίο «Η Συνέλευση των Παιδιών: Τα πρώτα βήματα άσκησης στη δημοκρατία», του Γιώργου Μόσχου και της Ασπασίας Καλησώρα (Έκδοση της Πρωτοβουλίας για το Άρθρο 12, 2019) οι μαθητές του Λυκείου Δεσκάτης Γρεβενών εφάρμοσαν ανάλογες βιωματικές πρακτικές και δράσεις.
Δράσεις διάχυσης
– Η εκπαιδευτικός κ. Κυριακή Σπανού, μέλος της πράσινης ομάδας, ενημέρωσε τους συναδέρφους της και την διευθύντρια του Λυκείου για τις δράσεις και το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διημερίδας που παρακολούθησε στον νομό Τρικάλων (13-14 Νοεμβρίου 2021) για την υλοποίηση παρόμοιων δράσεων από εκπαιδευτικούς άλλων γνωστικών αντικειμένων και την ανάλογη ενημέρωση των γονιών για τις βιωματικές δράσεις των παιδιών τους οι οποίες με την σειρά τους συνέβαλλαν σημαντικά στην ενίσχυση του «ευ-ζην» της σχολικής κοινότητας.
– Βιωματικές δράσεις πραγματοποιήθηκαν σε όλες τις τάξεις του Λυκείου Δεσκάτης Γρεβενών (Α, Β, Γ1, Γ2).
Πραγματικά αποτελέσματα:
“Anti-stress ball”: Το μπαλάκι anti-stress χρησιμοποιήθηκε από τους μαθητές του Λυκείου ως εναλλακτικός τρόπος ανάληψης ομιλίας στα πλαίσια του δημοκρατικού διαλόγου όπως προτάθηκε σε σεμινάριο της εκπαιδευτικής διημερίδας με συντονιστή τον κ.Μόσχο.
«Αφίσες-Posters»: Εφαρμόστηκαν διάφορες δράσεις με στόχο την διαφορετικότητα, την ελευθερία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την ελευθερία έκφρασης και την εξέταση αμφιλεγόμενων ζητημάτων.
α) «Κάρτες ρόλων»: οι μαθητές του Λυκείου – ο κάθε ένας χωριστά – έγραφε σε ένα χαρτί ένα αμφιλεγόμενο κοινωνικό πρόβλημα από την πλευρά του «θύματος» και έπειτα το τοποθετούσε πάνω σε μια καρέκλα. Κατόπιν, οι μαθητές μετακινούνταν μια θέση οπότε ο επόμενος μαθητής διάβαζε το πρόβλημα και προσπαθούσε να γράψει μια πιθανή λύση. Έπειτα οι μαθητές συζητούσαν και αντάλλασσαν επιχειρήματα και παραδείγματα των εν λόγω κοινωνικών προβλημάτων και κατέληγαν – με βάση την πλειοψηφία της τάξης – σε πιθανές λύσεις. Την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, 10 Δεκεμβρίου 2021, οι μαθητές ανάρτησαν αφίσες στις τάξεις τους που είχαν προετοιμάσει με την καθηγήτρια τους, Κυριακή Σπανού – μέλος της πράσινης ομάδας της εκπαιδευτικής διημερίδας στα Τρίκαλα – με υλικό του σχολείου όπως μαρκαδόρους, χρωματιστά χαρτόνια, φωτογραφίες από το διαδίκτυο και μάλιστα στην αγγλική γλώσσα λόγω του γνωστικού αντικειμένου της κ. Σπανού.
β) Παραλλαγή των «μουσικών καρεκλών»: οι καρέκλες της τάξης σε κύκλο με μια καρέκλα λιγότερη από τον αριθμό των μαθητών και ο όρθιος μαθητής διατύπωνε μια ερώτηση σχετικά με την διαφορετικότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, αμφιλεγόμενα ζητήματα, διακρίσεις, τον εκφοβισμό που απασχολούν τους εφήβους στο σχολικό, οικογενειακό και κοινωνικό σύνολο. Όσοι συμφωνούσαν ή ταυτίζονταν με το ερώτημα από προσωπικά τους βιώματα μετακινούνταν γύρω από τις καρέκλες και εκείνος που έμενε όρθιος συνέχιζε την διαδικασία των ερωτήσεων με στόχο να μάθουν οι μαθητές να επικοινωνούν τους προβληματισμούς και τα προσωπικά τους βιώματα με ειλικρίνεια, εμπιστοσύνη και σεβασμό ώστε να καλλιεργείται η αίσθηση του ανήκειν.
γ) Στην Γ’ Λυκείου εφαρμόστηκαν βιωματικές δράσεις από το συμμετοχικό σεμινάριο του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα (Υ.Α.) εργαστήρι «Μπλοκάροντας τον ρατσισμό στο σχολείο» για εκπαιδευτικούς που πραγματοποιήθηκε στα Τρίκαλα, 30/10/2021 με επιμορφωτή τον κ.Μόσχο όπου μέσω της βιωματικής εμπλοκής των μαθητών και προσομοίωσης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας για τη διαπραγμάτευση μιας καθημερινής ιστορίας ρατσισμού στο χώρο του σχολείου, οι μαθητές έμαθαν να αναγνωρίζουν, εξοικειώνονται και αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις.
Αριθμητικά Αποτελέσματα
Μαθητές που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας: 62 (μαθητές Λυκείου)
Μαθητές που παρακολούθησαν: 62 (μαθητές Λυκείου)
Εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν: 2
Γονείς και ευρύτερο κοινό: 0 (λόγω covid)
Εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην υλοποίηση της εργασίας: 2
Συνάφεια με το Πρόγραμμα Σπουδών: ναι
Συνάφεια με τον Εκπαιδευτικό προγραμματισμό: ναι
Συνάφεια με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ή τις Σχολικές Δραστηριότητες: ναι
Συνάφεια με τον Κανονισμό Λειτουργίας: ναι
Γνώση – Κριτική γνώση από το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό
Βιωματικές δράσεις και δραστηριότητες που σχετίζονται με αξίες (κοινωνικές διακρίσεις, ανθρώπινα δικαιώματα κ.α.) και στάσεις (σεβασμός στην διαφορετικότητα κ.α.) έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές του Λυκείου να ενισχύσουν την γνώση τους σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο και να καλλιεργήσουν δεξιότητες (ενσυναίσθηση, συνεργασία ομάδας, ελευθερία έκφρασης κ.α.) ώστε να «ακουστεί η φωνή τους» στη σχολική κοινότητα, να καλλιεργηθεί η αίσθηση του «ανήκειν», να θεμελιωθούν οι αρχές της δημοκρατικής λειτουργίας και να ενδυναμωθεί το «ευ-ζην» του σχολικού περιβάλλοντος.