Το πρόγραμμα ‘Human Rights for Beginners’ στηρίχθηκε στο εκπαιδευτικό project του Συμβουλίου της Ευρώπης ‘Free to Speak Safe to Learn-Democratic Schools for All’. Το 2019 το πρόγραμμα ενέπλεξε 120 εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία όλης της χώρας. Στο πλαίσιο διάδοσης του δημοκρατικού πολιτισμού το πρόγραμμα φιλοδοξούσε να φέρει εκπαιδευτικούς και μαθητές σε επαφή με αντιλήψεις (αξίες, δεξιότητες, συμπεριφορές και γνώση) επί τη βάσει των οποίων ιδανικά συγκροτείται η κοινωνική διάδραση στις δημοκρατικές πολιτείες.
Κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020 το ‘Human Rights for Beginners’ επρόκειτο να πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις. Αφετηρία αποτέλεσε η διοργάνωση διημερίδας επιμορφωτικών εργαστηρίων που έλαβε χώρα στις 25 και 26 Ιανουαρίου 2020 στην Αθήνα. Τα εργαστήρια της πρώτης ημέρας (25 Ιανουαρίου) διεξάχθηκαν στο Μαράσλειο Διδασκαλείο. Η διημερίδα συνεχίστηκε τη δεύτερη ημέρα (26 Ιανουαρίου) στη Σχολή Μωραΐτη.
Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη ημέρα περιελάμβανε παρουσιάσεις από ειδικούς του Συμβουλίου της Ευρώπης και εργαστήρια από έμπειρους στο χώρο της εκπαίδευσης εισηγητές. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν έξι θεματικά εργαστήρια με στόχο την εισαγωγή και επιμόρφωσή τους πάνω σε κρίσιμα για τη σχολική κοινότητα ζητήματα που έχει προσδιορίσει το Συμβούλιο της Ευρώπης.
Οι 120 εκπαιδευτικοί χωρισμένοι σε ομάδες των 10 ατόμων παρακολούθησαν όλα τα εργαστήρια που είναι διαμορφωμένα σύμφωνα με τους έξι θεματικούς άξονες του Project ‘Free to Speak, Safe to Learn – Democratic Schools for All’ του Συμβουλίου της Ευρώπης.
Οι θεματικές των εργαστηρίων είναι:
Την δεύτερη ημέρα οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί σχημάτισαν ομάδες εργασίας και καθεμία διαμόρφωσε μία πρόταση εφαρμογής του υλικού των εργαστηρίων στο πλαίσιο τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης.
Οι προτάσεις εμπνέονταν από τα εργαστήρια και συνέθεταν γόνιμα το περιεχόμενό τους με σύγχρονους προβληματισμούς που προκύπτουν στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Για την διαμόρφωση της πρότασης των εκπαιδευτικών κρίσιμη ήταν η παρουσία του ‘μέντορα‘, ο οποίος είχε καθήκοντα συμβούλου ομάδας. Το ρόλο αυτό ανέλαβαν εκπρόσωποι των οργανώσεων με τις οποίες συνεργάζεται η New Wrinkle. Οι ‘μέντορες’ συνέβαλαν δημιουργικά με τις ιδέες τους βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις προτάσεις τους.
Στο τέλος της διημερίδας, παρουσία της Υπουργού Παιδείας πραγματοποιήθηκε εκδήλωση όπου οι προτάσεις παρουσιάστηκαν και βαθμολογήθηκαν για τη διεκδίκηση του τίτλου καλύτερης καινοτόμου ιδέας.
Η δεύτερη φάση του προγράμματος, είχε αρχικά σχεδιαστεί να υλοποιηθεί στο διάστημα Φεβρουαρίου-Μαΐου 2020, και να περιλαμβάνει εκπαιδευτικά εργαστήρια στη σχολική αίθουσα, με γνώμονα τους θεματικούς άξονες των εργαστηρίων της πρώτης φάσης. Τα εργαστήρια επρόκειτο να πραγματοποιηθούν σε διαφορετικά σχολεία τη χώρας από τους συνεργαζόμενους με την New Wrinkle φορείς της ‘Κοινωνίας των Πολιτών’, καθώς και από την νικήτρια ομάδα της πρώτης φάσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να εφαρμόσουν την ιδέα τους με τους μαθητές στο ίδιο το σχολικό περιβάλλον. Δυστυχώς, η συγκυρία της πανδημίας δεν επέτρεψε την υλοποίηση της δεύτερης φάσης, γεγονός που κάνει ακόμη πιο σημαντική την επανάληψη του προγράμματος κατά το σχολικό έτος 2021-2022.